Direktlänk till inlägg 1 december 2011
Började dagen med att plugga och sedan bar det av till att observera en svensklektion i ett klassrum och analyserat utifrån rummet, miljön och människorna och kopplat detta till egna erfarenheter och frågor som jag har velat få svar på...Som vad är det exakt om gör oss så rastlösa, för känslan kommer krypande utan att vi vet om det även som vuxna, kom på mig själv att jag gäspade ett tag o stäckte på armarna själv också...
Något enkelt svar är det inte på denna fråga men jag känner att jag har börjat nudda vid den nu men svårt att förklara om man aldrig har varit och suttit med i ett klassrum så ska försöka skapa en annan bild som jag kopplar till samma sak som händer när barnen tappat intresse i ett moment som man gör under en lektion...
Förr i tiden trodde man att om du vet att ett verb är något man gör som cykla och kör, kan du bygga upp meningar somska hjälpa dig att veta var ordet hör hemma i en mening (tillome låter sjukt jobbigt, kan inte själv nått om sånt idag) men idag är det annorlunda vi har en nya mål och kunskapskrav och våra styrdokument som vi ska hänvisa oss på ger en inget konkret på vad det är som sker under momenten som man utövar.
Man blir blind i sin egen bild av vad ens syfte är och glömmer bort själva saken i sig som man gör och detta gäller då mitt uppe i om du gör något...(när jag menar något så handlar det om kanske att läraren har tagit in en gäst som är en skådespelare ska berätta om sig själv) Utifrån att jag alltid tror att man har goda avsikter sviktar vi människor när vi väl är i situationen och vad denna lärare ville med att ha denna gästen här var att berätta om en annan text form..... vilket skeede under ca 1,5h på denna lektion som jag var på.
Det som skedde var att barnen blev rastlösa efter de suttit i en ring på stolar och till och med så var det två som trillade av sina stolar för de klättrade rundor på dem....
De hade förra veckan hittat på frågor och vad hjälper det när de tre vuxna alltså skådespelaren, någon annan och läraren inte snappade upp på att barnen inte hade någon anning om hur det fungerar på en teater och ingen verkade fatta detta eller tog för givet....Ska man begära av skådespelaren att han skulle "måla" upp bilder i barnens huvud...
Efter ca 40min frågning om saker som aldrig kom vidare (handlade om hans ålder vad han tyckte om olika teatrar (påpeka att barnen fick höra massa namn på olika teatrar men fick inte reda på nått om dom förutom att han tyckte den var bra, samtidigt som de promotade teatern och gjorde reklam)
Nu vill jag inte att ni ska tro att jag hackar på skådespelaren för han inte snappade upp barnen på vad det var de associerade till utan då blev det "tystnad" till nästa fråga....40min!!!!!! Det är en lång stund och det var då jag själv gäspade....Andledningen att detta hände var att de var så måna om att barnen frågade än själva innehållet i frågan de ställde, troligtvis så tänkte de på nått och undrade vad detta han snackade om scenografi är osv...
Tanken god syftet bra men själva undervisningssyfte fallerade den på....
Inget är svart eller vitt enligt mig och därför vill jag påpeka att detta är för de som inte dömer utifrån att jag bryter ner folks sätt att göra saker på men så måste jag göra för att kunna förstå varför man själv gör som man gör och vad som inte skall glömmas om några år.....
För att fortätta så började barnen trevande med att snacka om smink och hur det kändes på huden...
Men fick som svar att ja det har man ofta....
(viktigt att tänka på här...Alla ser inte sina egna handlingar men skrivs de ner eller någon uppreppar då låter det annorlunda)
Inte så lätt att försöka ställa en fråga utan att behöva fråga rakt ut samtidigt som de vuxna ger varandra blickar att (De har ju inte med detta att göra) MEEEEEN det har det för barnet har ju associerat och undrar om nått och så fort vi vuxna gör likadant så blir vi tysta istället och tänker på nått annat och det gör barnen med...
Jag jämför detta med att om jag går till en vän som jag vet älskar skyrim och har spelat det jätte mycket och jag säger skyrim så kommer denna vän associera till massa saker i spelet medans jag kanske bara ser glädjen i han när han pratar om den, jag kan ju inte få bilder och koppla till saker i skyrim med andra saker jag sett alltså associera från innehållet i spelet till andra saker för då blir det bara en monolog som blir min vän berättar om spelet.
Samma sak gäller ord och dess betydelse och nu återkomer vi till att veta vad ett verb är....
Så vad var det som gick fel i klassrumet idag enligt min mening:
-Barnen kunde inte "se" saker (accosiera)
-Inget stöd av läraren ifrån av snappa upp deras sätt att vilja söka kunskap
-Ingen ledde in på själva teater och hur det fungerar som jag tror var själva målet
Frågan här är inte vad denna lärare hade gjort annorlunda utan hur kan jag själv stanna upp i klassrummet och snappa upp för att kunna bryta från det gamla systemet och metoder man använde förr...
Något denna läraren hade lyckats med var stämningen i miljön och atmosfären som märktes att barnen trivdes i klassrummet men är som sagt understimulerade...
Enligt den nya lgr11 ska vi som lärare hitta vägar till att barnen ska söka egna svar och få bra förutsättningar för att kunna leva i framtiden som vi inte själva vet något om....Hur jag ser på livet är annorlunda än min näste, men glömmer man bara inte bort själv ens egna människliga reaktioner på händelser kan jag kanske bryta mina egna mönster som jag har gjort innan jag började på lärarutbildningen....
Nu dags o hämta tvätt......
Då man varit singel i nästan hela mitt liv innebär det problem för omgivningen...Inte för mig allt som oftast för vill man ha närhet är det rätt lätt att ordna men kräver lite mer än så....Jag behöver inte ragga på alla killar jag pratar med och vill...
Ibland behöver man göra saker för att man bara måste, ibland har nyfikenheten växt och man känner att ibland måste man själv öppna dörrar för att komma någon vart... Inte för att det inte kommer ändå men ibland så vill man hjälpa till på vägen. D...
Att bli inringd och var på fritids hela dagen och innebar att ha två gympa lektioner med en annan lärare och hinder bana stod på schemat men med en tvist såklart, de blev indelade i tre lag på sex elever därefter fick de vars fem stycken band av resp...
Må | Ti | On | To | Fr | Lö | Sö | |||
1 | 2 | 3 | 4 | ||||||
5 | 6 | 7 | 8 |
9 | 10 |
11 |
|||
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
|||
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
25 |
|||
26 |
27 |
28 |
29 |
30 |
31 |
||||
|